Что важнее?
Всё зависит от того, что важнее – поиск ответов на вопросы, или сами ответы.
Если поиск, то можно бесконечно кружить по пригородам своего высшего "Я",
расположенного в центре окружности, образованной телом, волей, разумом и
чувствами – то радуясь, то печалясь, то задействуя сложные смеси эмоций.
Но если нужны ответы, придётся нырять в центр окружности, точечные (нулевые)
размеры которого делают его совершенно неуязвимым к внешним воздействиям.
Дело в том, что любая печаль и любой страх сводятся к печали и страху смерти.
Как только человек убеждается в бессмертии своего божественного высшего "Я",
он теряет способность к безутешной печали. Потому что он узнаёт, что даже
"на дне моря слёз, в самом эпицентре отчаяния притаился восторг".
Имеется в виду не извращённый восторг садо-мазохизма, а духовная радость,
которая в индуизме считается одним из трёх главных атрибутов Бога:
САТ (бытие) – ЧИТ (сознание) – АНАНДА (духовное блаженство)
Эта тройка является единой и неделимой. Поэтому, если где-то недостаёт радости,
то лишь потому, что недостаёт бытия и/или сознания. Часто это бывает результатом
сознательного выбора, потому что разные люди предпочитают разные виды духовной
пищи, необходимой для их развития. Некоторые обожают жевать полынь!..
Но: "Из восторга мы пришли, в восторге растём, и в восторг возвращаемся".
Так устроен мир, и с этим ничего не поделаешь. Бытие и сознание неотделимы от
блаженства. Всё остальное – от лукавого, который тоже испытывает блаженство,
но лишь огорчая и печаля других.
(2021)
* * *
WHAT IS MORE IMPORTANT?
It all depends on what is more important – a search for answers or the answers
themselves.
If this is a search, then it is possible to wander endlessly through the suburbs
of own higher "I", located in the center of every personal circle formed by
(molecular) body and (electromagnetic) will, mind and feelings – sometimes
rejoicing, sometimes being sad, or using complex mixtures of different emotions.
But if we do need answers, we will have to dive into *the center* of the
mentioned circle, zero-dimensionality of *which* make it completely invulnerable
to external influences.
The fact is that any sadness and any fear are reduced to sadness and fear of
death. As soon as a person is convinced of immortality of his/her higher "I",
the capacity for inconsolable sadness is lost.
Because even "at the bottom of the sea of tears, in the very epicenter of
despair, delight is lurking".
This does not mean perverted delight of sado-masochism, but spiritual joy,
which in Hinduism is considered one of the three main attributes of God:
- SAT (existence)
- CHIT (consciousness)
- ANANDA (spiritual bliss)
This trinity is one and indivisible. Therefore, if somewhere there is a lack of
joy, it is only because of the lack of saturated existence and/or clear
consciousness.
The latter is often the result of a conscious choice because different people
prefer different types of spiritual food for their development. Some people love
to chew sagebrush of suffering!..
But Taittiriya Upanishad says: "From Delight all these things are born, by
Delight they exist and grow, to Delight they return". This is how the world
works, and nothing can be done about it: existence and consciousness are
inseparable from bliss.
Everything else is from the evil one, who also experiences bliss, but only when
grieving and saddening others.
(30-Sep-2021)
Если поиск, то можно бесконечно кружить по пригородам своего высшего "Я",
расположенного в центре окружности, образованной телом, волей, разумом и
чувствами – то радуясь, то печалясь, то задействуя сложные смеси эмоций.
Но если нужны ответы, придётся нырять в центр окружности, точечные (нулевые)
размеры которого делают его совершенно неуязвимым к внешним воздействиям.
Дело в том, что любая печаль и любой страх сводятся к печали и страху смерти.
Как только человек убеждается в бессмертии своего божественного высшего "Я",
он теряет способность к безутешной печали. Потому что он узнаёт, что даже
"на дне моря слёз, в самом эпицентре отчаяния притаился восторг".
Имеется в виду не извращённый восторг садо-мазохизма, а духовная радость,
которая в индуизме считается одним из трёх главных атрибутов Бога:
САТ (бытие) – ЧИТ (сознание) – АНАНДА (духовное блаженство)
Эта тройка является единой и неделимой. Поэтому, если где-то недостаёт радости,
то лишь потому, что недостаёт бытия и/или сознания. Часто это бывает результатом
сознательного выбора, потому что разные люди предпочитают разные виды духовной
пищи, необходимой для их развития. Некоторые обожают жевать полынь!..
Но: "Из восторга мы пришли, в восторге растём, и в восторг возвращаемся".
Так устроен мир, и с этим ничего не поделаешь. Бытие и сознание неотделимы от
блаженства. Всё остальное – от лукавого, который тоже испытывает блаженство,
но лишь огорчая и печаля других.
(2021)
* * *
WHAT IS MORE IMPORTANT?
It all depends on what is more important – a search for answers or the answers
themselves.
If this is a search, then it is possible to wander endlessly through the suburbs
of own higher "I", located in the center of every personal circle formed by
(molecular) body and (electromagnetic) will, mind and feelings – sometimes
rejoicing, sometimes being sad, or using complex mixtures of different emotions.
But if we do need answers, we will have to dive into *the center* of the
mentioned circle, zero-dimensionality of *which* make it completely invulnerable
to external influences.
The fact is that any sadness and any fear are reduced to sadness and fear of
death. As soon as a person is convinced of immortality of his/her higher "I",
the capacity for inconsolable sadness is lost.
Because even "at the bottom of the sea of tears, in the very epicenter of
despair, delight is lurking".
This does not mean perverted delight of sado-masochism, but spiritual joy,
which in Hinduism is considered one of the three main attributes of God:
- SAT (existence)
- CHIT (consciousness)
- ANANDA (spiritual bliss)
This trinity is one and indivisible. Therefore, if somewhere there is a lack of
joy, it is only because of the lack of saturated existence and/or clear
consciousness.
The latter is often the result of a conscious choice because different people
prefer different types of spiritual food for their development. Some people love
to chew sagebrush of suffering!..
But Taittiriya Upanishad says: "From Delight all these things are born, by
Delight they exist and grow, to Delight they return". This is how the world
works, and nothing can be done about it: existence and consciousness are
inseparable from bliss.
Everything else is from the evil one, who also experiences bliss, but only when
grieving and saddening others.
(30-Sep-2021)
Метки: